La Pascualita..nama dia sedap kan..sebenar nye gadis cantik dalam gambar ni anak kepada cik Aziz yang duduk kota tinggi tu..:p teet!auta..
oke La Pascualita ni patung sebenarnya.tapi macam orang..citer pasal dia ni menarik hati ni gila tahap gaban..sampai citer dia ni aku nak masukkan dalam assignment CCT..tapi kene reject! duhh..ape seyh lecturer..consider la sikit, student mu ni suka sgt patung niaaa.. creative and critical thinking la ni.

Cerita tentang La Pascualita:
La Pascualita atau Little Pascuala ni nama manekin berpakaian pengantin di butik area kota Chihuahua,Mexico.

La Pascualita ni diletakan kat kaca depan butik ni selama 75tahun dan xde sorang pun yg berani pindahkan patung ni dari tempat dia..Tapi dia ni bukan manekin biasa..La Pascualita ni urban legend kat kota Chihuahua. Boneka ni pertama kali diletakan pada tahun 1930, dan memakai gaun pengantin yang indah & menarik setiap orang yg memandang patung ni.

Di tahun 1930, La Pascualita adalah boneka terbaik di kota tu. Setiap orang yang lalu butik ni, mesti x kan lepaskan pandangan dari wajah La Pascualita yang cantik, dua bola mata yang besar, dgn warna kulit yg cantik.

Lama kelamaan orang-orang yang pernah tgk La Pascualita ni mula berkata wajah boneka ni mirip sangat dengan owner butik ni , Pascuala Esparza.

Mula la orang berkata-kata(rumor). yang paling menarik ada orang sebut bahwa La Pascualita ni merupakan  manusia awet(mumia), mayat jenazah anak perempuan Esparza yang mati digigit labah-labah beracun. yang mati tepat pada hari pernikahannya, kemungkinan time dia memakai gaun pengantin yang kini di pakai oleh La Pascualita.

Kononnya orang berkata bahwa Esparza mengawet anak perempuannya itu selepas mati pada hari perkahwinan dijadikan patung kerana sayangkan anaknya tu

Esparza berkeras tolak rumor tu,tapi warga Chihuahua lebih percaya pada rumor yang semakin meluas, kerana keadaan boneka tu seperti manusia betul antaranya garis2 di tangan,urat2 di matanya..ni la jari La Pascualita tu..mana ada jari patung macam ni ada garis2 & kuku..tangan boneka ini sangat nyata, memiliki garis varises di kakinya.


Nama La Pascualita jgk dikenali sebagai sang manekin misteri. Cerita2 seram lain tentang boneka ni masih dihebohkan hingga kini. Di antaranya, boneka ni dapat hidup dan berganti posisi di malam hari, atau matanya akan mengikuti orang kemana pun ketika orang tu berada di dalam butik itu.


tapi kajian mengatakan:
The Museum of Hoaxes. La Pascualita –menurut situs ini- hanyalah boneka biasa, sebab mustahil untuk mengawetkan manusia dengan bentuk yang sangat sempurna. Ditambah lagi, kulitnya tetap mulus bak porselen sampai puluhan tahun.

~~ x tau la kenapa, hampa bila orang buat kajian cakap dia ni patung biasa je..=_=

aku mengharapkan La Pascualita tu manusia yang di awet jadi patung..cool gila weyh kalau betul..
sekian,


Links to this post

#np

So much craziness surroundin me
So much goin on, it gets hard to breathe
When all my faith has gone, you bring it back to me

When my head is strong but my heart is weak
I'm full of arrogance and uncertainty
When I can’t find the words
You teach my heart to speak
You’re shinin’ in the distance, I hope I can make it through
Cause the only place that I want to be
Is right back home with you

I guess there's so much more I have to learn
But if you're here with me, I know which way to turn
You always give me somewhere, somewhere I can learn
You make it real for me

You are the only one who saved me
That's why I've been missin’ you lately
‘Cause you make it real for me.

dedicated to:





















MahadirSaidun




Links to this post